İslam Ekonomisi Teorik Çalışmaları İyi Anlaşılmalı

02 Mayıs 2019

Sakarya Üniversitesi (SAÜ) İslam Ekonomisi ve Finansı Uygulama ve Araştırma Merkezi (İSEFAM) tarafından İslam İktisadi Okumalarının kapanışı ”İslam İktisat Teorisini Yeniden Yapılandırmak” isimli konferansla yapıldı.

SAÜ İlahiyat Fakültesi konferans salonunda düzenlenen konferansa Durham Üniversitesi İslam Ekonomisi ve Finansı Merkezi Direktörü Prof. Dr. Mehmet Asutay, konuşmacı olarak katıldı.

İslami finansın gelişme yaşadığını ancak bu gelişmelerin olumsuz bir tarafının da olduğunu söyleyen Prof. Dr. Asutay, ”Türkiye’de de bunu görüyoruz, ama bu gelişmişliğin aynı zamanda sıradan insanların hayatlarını nasıl etkilediği konusunda ciddi endişelerimiz de var. Sıradan insanların hayatına ne kadar girebildiği konusunda ne yazık ki başarılı olduğumuzu söyleyemeyeceğim. Özellikle Türkiye’de son aylarda yaşanan tarımla ilgili problemlerin İslami finansın geliştirilerek tarım alanını ve arkasından sanayi ve endüstri alanlarına çekilmesiyle yeni bir soluğun ortaya çıkmasına vesile olur inşallah” dedi.

Farklı bir söylem geliştirmenin gerekliliğine değinen Asutay, ”Bu bağlamda örneğin Malezya gibi çok gelişmiş olan İslami finans merkezlerine de aslında farklı bir söylem geliştirmek konusunda örnek olabilir. Çünkü Malezya başarılı olmakla beraber yine tamamen finansallaşmak üzerine kurulmuş bir İslami finans çerçevesi var. Doğrudan insanların hayatlarına ne kadar etkiliyi olduğu Malezya’da da ciddi şekilde sorgulanan bir durum. Onun için Malezya merkez bankacılığı bütün başarıya rağmen iki yıl önce değerlere dayalı bir İslami finans geliştirme projesiyle İslami finansı yeniden tanımlama projesini geliştirdi. Ve umarım biz tekrar tekrar tanımlamak yerine farklı ekolleri ortaya çıkaran Sakarya ekolüyle tarım ve endüstiriye yönelik bir İslami finansın inşallah ortaya çıkmasıyla ve diğer bölgelerde de realitelerle ilgili bir İslami finansın gelişmesi önemli olacak. Bu İslami finansın çıkış anlamıyla da doğrudan ilişkilidir. İslam ekonomisi ilk çıktığı zaman sadece bankacılık bağlamında bir söylem de ortaya çıkmadı tamamen anlam olarak insanların özgürleştirilmesi ve güçlendirilmesi amacını da ortaya koymuştur. Ve bunun da temelinde insanların refahının geliştirilmesi söylemiyle İslam ekonomisini tanımlamıştır. Buradan hareket edersek şu andaki İslami finansın ciddi şekilde sadece finansal piyasalarla ilişkili olması ne yazık ki ilk verilen sözün arka plana itildiğini göstermesi bağlamında önemlidir” diye konuştu.

İslami finansın tarımı yeterince desteklemediğini kaydeden Asutay, sözlerini şöyle sürdürdü: “Konya tahıl merkezi ancak Konya’da tarımla uğraşan vatandaşımız ne yazık ki doğrudan tarım için İslami bankalardan destek alamıyor. Ama bu vatandaşımız daha sonra tarımdan elde ettiği kârını, dini duygularla İslami bankalara yatırıyor. Ve katılım bankaları da bunu İstanbul’a getirip büyük sermayelere veriyor. Yani ciddi bir asimetriyle karşı karşıyayız. Dolayısıyla o asimetriyi önlemenin yolu, piyasalara değil, doğrudan topluma hizmet edebilecek bir İslami bankacılık anlayışını geliştirmesidir.”

Özellikle yeni açılan İslam ekonomisi finans bölümlerinde yapılan teorik çalışmaların iyi anlaşılmasının gerekliliğini değinen Prof. Dr. Mehmet Asutay, ”Banka operasyonlarına farklı anlamlar verebilmemiz gerekmektedir. Ve bu şekilde belki yeni inovasyonlarla, farklı açılımlar farklı kurumsallaşmalarla şikâyet ettiğimiz noktalarda daha iyi sonuçlar elde edebiliriz” dedi.

2/05/2019- Havvanur Kaldırım

184 kez görüntülendi.
02 Mayıs 2019 - 13:09