“Vesîletü’n-Necât’ın Kaynakçası ve Toplumsal Karşılığı”

“Vesîletü’n-Necât’ın Kaynakçası ve Toplumsal Karşılığı”
12.12.2022
774
A+
A-

Sakarya Üniversitesi (SAÜ) İlahiyat Fakültesi İslam Tarihi ve Sanatları Bölüm seminerleri kapsamında Doç. Dr. Kenan Mermer tarafından verilen “Vesîletü’n-Necât’ın (Mevlid) Kaynakçası ve Toplumsal Karşılığı” konulu bir seminer gerçekleştirildi.

İlahiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ahmet Bostancı, İslam Tarihi ve Sanatları Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mehmet Memiş, öğretim üyeleri ve öğrencilerin katılımıyla gerçekleşen seminer Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mehmet Memiş’in açılış konuşması ile başladı. Halk nezdinde daha çok Mevlid adıyla bilinen bu eserin 1400’lü yılların başlarında Bursa Ulu Camii imamı olan merhum Süleyman Çelebi tarafından kaleme alındığını ve o günden bugüne bilhassa Osmanlı coğrafyasında çok sevilerek yaygınlaştığını belirten Prof. Dr. Mehmet Memiş, bu önemli metnin başta Hz. Peygamber’in (s.a.) doğum günlerinde olmak üzere çeşitli vesilelerle okunmasının adet haline geldiğini, asırlardır dillerde ve gönüllerde dolaşarak halkımızın manevi coşkusunu güçlendirdiğini ifade etti.

Daha sonra Türk İslam Edebiyatı ABD öğretim üyesi Doç. Dr. Kenan Mermer konuyla ilgili şu bilgileri verdi:

Vesîletü’n-Necât, tarzı itibarıyla kendisinden sonra defaatle tekrar edilen bir numûne-i imtisâl olarak kendi tarihsel dizgesinde kurucu bir rol üstlenmiştir. Telif olunan bütün eserlerin kendilerine has bir kaynakçası, yazılmalarına imkân tanıyan entelektüel bir muhiti vardır. Yazıldığı devirden başlamak kaydıyla günümüze kadar etkilerini sürdüren Vesîletü’n-Necât da bu tespitten azade değildir.

Süleyman Çelebi’den takriben iki sene önce Bursa’da Ahmedî tarafından kaleme alınan Mevlid, Kadı Darîr’in üç ciltten oluşan ve farklı siyer eserlerinden derleyerek telif ettiği Sîretü’n-Nebî’si ve Âşık Paşa’nın meşhur mesnevisi Garîb-nâme, evvelemirde Vesîletü’n-Necât’ın öncülü ve kaynakçasını oluşturan eserler olarak düşünülebilir.

Doğumdan ölüme geniş bir hatta yayılan folklorik zenginlik, halka mal olmuştur: Kutsal geceler, şehitlerin ruhunu ta‘zîz/yüceltme, ölüm, doğum, adak, temel atma, sünnet merasimleri, asker uğurlama, hac dönüşü, evlenme, şükür ve yağmur duası kabilinden birçok sebep dairesinde mevlid okunması/okutulması çok güçlü bir gelenek olarak yaşamaya devam etmektedir.

 
774 kez görüntülendi.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.