Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Sakarya 25°C
Mevzi Sağanak

SAÜ’den Hayati Önem Taşıyan Bir Buluş Daha

SAÜ’den Hayati Önem Taşıyan Bir Buluş Daha
26.09.2011
182
A+
A-

Sakarya Üniversitesi (SAÜ), trafik kazası esnasında meydana gelen çarpmanın etkisini büyük ölçüde azaltacak bir kompozit çubuk geliştirdi.

Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesinde yürütücülüğünü Doç. Dr. Kenan Genel yaptığı Yrd. Doç. Dr. Akın Oğuz Kaptı ve Yrd. Doç. Dr. Kutay Yılmaz Çoban’ın araştırmacı olarak yer aldığı TÜBİTAK destekli bir proje kapsamında, farklı malzemelerle takviye edilen alüminyum tüp kirişin yük taşıma kapasitesi on üç kat arttırıldı.

“Yük Taşıma Kapasitesi Arttı”

Proje ekibi tarafından üretilen dairesel kesitli kompozit çubuklar üzerinde yapılan eğme testlerinden, takviye edilerek üretilen alüminyum gövdeli yapının, takviyesiz duruma göre yük taşıma kabiliyetinin 1 620 N’dan 18 880 N artarak, 20 500 N’a ulaştığı, böylece artış oranının 13 kat arttığı belirlendi. Diğer taraftan, enerji absorbe etme kabiliyeti açısından, üretilen kompozit yapının 10 kat daha iyi olduğu da tespit edildi.

Hafif ve aynı zamanda yük taşıma kabiliyeti yüksek yapıların geliştirilmesi özellikle güvenlik ve yakıt sarfiyatının önemli olduğu taşıtlar için büyük önem arz ettiğini ifade eden Doç. Dr. Genel, “Bildiğiniz üzere alüminyumun özgül ağırlığı ve mukavemeti çeliğe göre daha düşük. Biz alüminyumdan üretilmiş tüp kirişi çeşitli malzemeler ile takviye ederek eğme yükünü maksimum düzeye çekmeye çalıştık. Ürettiğimiz bu yapı şu anki haliyle, çeliğe göre hem daha hafif, hem de çelikten daha dayanıklı” dedi.

“Ekonomik ve Hayati Kayıplar Azalacak”

Projede hem sonlu eleman analizinin hem de deneysel çalışmaların paralel olarak yürütüldüğünü ifade eden Doç. Dr. Kenan Genel, “Alüminyum kompozit yapı, tamamen yurt içinden temin edilen bileşenlerle imal edildi. Çalışmalar halen devam ediyor. Proje ekibinin gayretiyle daha da iyi sonuçlar elde edilecektir. Bu proje, özellikle taşıtlarda çarpışma ve devrilme gibi kazalarda hayati ve ekonomik kayıpların azaltılmasına büyük katkı sağlayacaktır.” dedi.

Bu kompozit yapının çeşitli alanlarda kullanılabileceğini ifade eden Doç. Dr. Genel, “Bu kompozit çubuk, eğilmeye çalışan yapı elemanlarında kullanılabilir. Bir otomobilin koruma çubuğu olabilir. Traktörün devrilme anında sürücünün zarar görmemesi için koruma çemberi olabilir. Bir ticari otobüs veya kamyonetin devrilmesi durumunda, başlıca hayati kayıpları minimize etmek için kullanılabilir” açıklamasında bulundu.

Doç. Dr. Kenan Genel, alüminyum tüp kirişte kullanılan takviye malzemeleri hakkında, “Henüz patent tescili yapılmadı. Bu tüp kirişin takviye malzemelerini patent tescili yapıldıktan sonra açıklayacağız” dedi.

26/09/2011 – Yunus Cam



182 kez görüntülendi.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.