Uluslararası Öğrenci Akademisi Sakarya Programının Açılış Dersi Rektör Prof. Dr. Hamza Al’dan
Uluslararası Öğrenci Akademisi Sakarya Programının açılış dersini veren Sakarya Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Hamza Al, araştırma üniversitesi süreci ve uluslararasılaşma vizyonuna ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
Sakarya Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Hamza Al, Uluslararası Öğrenci Akademisi Sakarya Programının açılış dersinde, öğrencilerle bir araya geldi. Rektör Al, ders kapsamında Sakarya Üniversitesinin araştırma üniversitesi statüsü, eğitim kalitesi, uluslararası öğrenci vizyonu ve küresel dönüşüm süreçlerine ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
Prof. Dr. Al, akreditasyon süreçlerinin eğitim standartlarının dış denetçiler tarafından teyit edilmesi anlamına geldiğini vurgulayarak, Sakarya Üniversitesinin kamu üniversiteleri arasında en fazla akredite programa sahip kurumlar arasında yer aldığını ifade etti.
“SAU, altı aday arasından araştırma üniversitesi olan tek üniversite”
Türkiye’de 200’ün üzerinde üniversite bulunduğunu hatırlatan Rektör Al, araştırma üniversitesi statüsünün sınırlı sayıdaki kurumun dahil olduğu bir yapı olduğunu belirterek, “Türkiye’de 200’den fazla üniversite var. Bunların yaklaşık yüzde 10’u araştırma üniversitesi olarak değerlendiriliyor. Sakarya Üniversitesi de bu ligde yer almak için iki yıldır çalışıyordu ve geçtiğimiz haftalarda araştırma üniversitesi oldu. Altı aday üniversite arasından bu statüyü alan tek üniversite Sakarya Üniversitesi oldu” dedi. Prof. Dr. Al, araştırma üniversitesi olmanın yayın kalitesi, proje üretimi, patent, uluslararasılaşma ve iş birliği göstergeleriyle ölçülen çok boyutlu bir performansa dayandığını dile getirdi.
“107 ülkeden öğrenciyle çok kültürlü bir akademik yapı”
Programda üniversitenin uluslararası öğrenci profiline ilişkin verileri de paylaşan Prof. Dr. Hamza Al, Sakarya Üniversitesinde 107 ülkeden öğrencinin eğitim gördüğünü ve uluslararası öğrenci sayısının yaklaşık 6 bin 500 olduğunu aktardı. Prof. Dr. Al, bu çeşitliliğin kültürel etkileşim ve akademik ortam açısından güçlü bir zemin oluşturduğunu ifade ederek, uluslararası öğrencilerin yalnızca misafir olarak görülmediğini, uzun vadeli bir eğitim ve kalkınma vizyonunun parçası olarak değerlendirildiğini söyledi.
“Öğrenci için yaşayan bir kampüs”
Sakarya Üniversitesinin öğrenci odaklı yaklaşımına değinen Prof. Dr. Al, kütüphanenin 24 saat açık olduğunu ve eğitim dönemi dışında da hizmetin sürdürüldüğünü belirtti. Prof. Dr. Al, deprem döneminde uzaktan eğitim uygulanmasına rağmen kütüphanenin açık tutulduğunu, öğrencilerin çalışma alanlarına erişiminin kesintisiz sağlandığını ifade etti. Kampüsün doğal olanaklarına da dikkat çeken Prof. Dr. Al, Sakarya’nın İstanbul’a yakın konumu, göl manzaralı kampüs yapısı ve Karadeniz ile Marmara’ya kısa mesafesiyle önemli bir coğrafi avantaj sunduğunu kaydetti.
“Teknolojik dönüşüm, yeni bir kırılma eşiği”
Açılış dersinde küresel dönüşüm süreçlerine ilişkin değerlendirmelerde bulunan Prof. Dr. Hamza Al, tarihsel kırılmaların teknolojik değişimle doğrudan bağlantılı olduğunu vurguladı. Sanayi devrimiyle birlikte insan ve hayvan gücünün yerini makinelerin aldığını hatırlatan Prof. Dr. Al, günümüzde benzer bir dönüşümün yapay zeka üzerinden yaşandığını söyledi. Prof. Dr. Al, “Bugün insan beyninin yerini almaya aday bir teknolojiyle, yapay zekayla karşı karşıyayız. Bu süreç hem riskler hem de fırsatlar barındırıyor. Önemli olan riskleri yönetmek ve fırsatları değerlendirmek” ifadelerini kullandı. Prof. Dr. Al, öğrencilerin bulundukları ülkeyi ve dünyayı anlamak için coğrafya ve tarihi süreçleri birlikte değerlendirmesi gerektiğini de dile getirdi.
“Uluslararasılaşma hedefinde öğrenci deneyimleri yol gösterici”
Programın sonunda Prof. Dr. Hamza Al, uluslararası öğrencilerden Türkiye’ye ve Sakarya’ya dair gözlemlerini paylaşmalarını istedi. Öğrencilerin cami mimarisi, şehir düzeni, günlük iletişim kültürü ve üniversitede öğretim elemanı-öğrenci ilişkilerine dair değerlendirmelerini dinleyen Prof. Dr. Al, uluslararasılaşma hedefi doğrultusunda öğrenci deneyimlerinin yol gösterici olduğunu belirtti.
“Cumhurbaşkanımız bugün bir dünya lideri olarak anılıyor”
Prof. Dr. Hamza Al, konuşmasının önemli bir bölümünü Türkiye’nin teknolojik dönüşüm sürecine ayırdı. Savunma sanayisindeki gelişmelerin yalnızca askeri değil, bilimsel ve akademik bir altyapının sonucu olduğunu dile getiren Al, şu ifadeleri kullandı:
“Cumhurbaşkanımız bugün bir dünya lideri olarak anılıyor ve bunda ekonomimizin, savunma sanayimizin ve teknolojik gücümüzün büyük payı vardır. Bu başarılar, mühendislerimizin ve bilim insanlarımızın emeğiyle mümkün olmuştur.”
Teknolojik üretimin, ülkelerin bağımsızlığı açısından hayati önemde olduğunu belirten Al, duygusal tepkiler yerine rasyonel, üretim odaklı bir yaklaşımın benimsenmesi gerektiğini söyledi.
Yapay zeka ve yeni çağ uyarısı
Dünyanın yeni bir dönüşüm sürecinden geçtiğini vurgulayan Al, yapay zeka ve dijitalleşmenin artık insan beyninin yerini almaya başladığını belirterek öğrencileri bu sürece hazırlıklı olmaya çağırdı. Tarihten örnekler veren Al, değişimi yakalayamayan toplumların geride kaldığını ifade etti.
“Kazan-kazan anlayışıyla ilerliyoruz”
Uluslararası öğrencilerin sadece akademik değil, kültürel bir köprü olduğunu belirten Al, Sakarya Üniversitesi’nin “kazan-kazan” anlayışıyla hareket ettiğini söyledi. Öğrencilerin kendi ülkelerine döndüklerinde edindikleri bilgi ve birikimle toplumsal gelişime katkı sunmalarını önemsediklerini ifade etti.
Açılış dersi, öğrencilerin sorularının yanıtlanmasının ardından sona erdi.
