Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Sakarya 28°C
Az Bulutlu

Doğu Dünyayı Kulaklarıyla Kavrar

Doğu Dünyayı Kulaklarıyla Kavrar
04.04.2016
222
A+
A-

Sakarya Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi tarafından  ‘Paragone/Söz ve Göz’ isimli bir etkinlik düzenlendi. SAÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Gizem Frit Amfisi’nde düzenlenen etkinliğe Yazar Dücane Cündioğlu konuşmacı olarak katıldı.

Batı Dünyayı Gözleriyle, Doğu Dünyayı Kulaklarıyla Kavrar

Göçebe olarak yaşayan toplumlar dünyayı kulaklarıyla kavrar ama yerleşik olarak yaşayan toplumlar dünyayı gözle kavrar diyen Cündioğlu, “Dünyayı gözle kavramak bir süreklilik sebebiyledir fakat kulakla kavramak da ise bir kesinti ortaya çıkar. Araplar ve Türkler, görsel sanatlarda çok çekingen davranmışlardır. Ama resim, heykel karşıtlığın evrensel bir yönü var. Ancak bu evrensel yönü bizim coğrafyamızda biraz daha hususiyet taşıyor” dedi

Cündioğlu, “Batılı bilincin görselliğe yatkınlığının temelinde, Greko-Romen tecrübesinin yanı sıra, plastik sanatları ve sanatçıları asırlarca himaye eden Kilise’nin etkisi ve katkısı vardır. Batı kültürü, özü itibariyle görseldir. Eşyayı doğrudan gözle kavramaya hem yatkındır, hem de alışkındır. Gerek Yahudi, gerekse Müslüman bilinci görsellikte hep bir teşhir yönü görmüş, bu yüzden de hakikati bilme ve anlama sürecinde dolayımı kullanmıştır. Kulağı yani işitselliği tercih etmiştir” şeklinde konuştu.

“Asırlar boyunca düşünürler şiirin resimden üstün olduğunu söylemişlerdir” diyen Cündioğlu, “Paragone, görmek işitmekten ve duymaktan üstündür demektir. Oysa asırlardır bu konu üstünde düşünen ve yazan insanlar şiirin resimden üstün olduğunu söylemişlerdir. Resim zaman zaman değer kazanmış olsa da şiirin yerine gelememiştir. Leonardo da Vinci gibi üstün bir zeka dahi resmin üstünlüğünü anlatmaya çalışırken yazdıkları çocukçadır” dedi.

Cündioğlu, “Resmin şiirden, şiirin resimden üstün olduğunu tartışmak, tıpkı görmenin işitmeden, işitmenin görmeden üstünlüğünü tartışmak gibidir. Çünkü esas olan ikisinin bir arada olmasıdır. Yani resmin yeri ayrıdır şiirin yeri ayrıdır, her ikisi de kendi alanında değerlidir” şeklinde konuştu.

03/04/2016 – MA
222 kez görüntülendi.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.