Uzaktan Öğretim ve Üniversiteler

09 Mart 2015

*Sakarya Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Öğretim Üyesi

Doç.Dr. Mehmet Emin Altundemir

Nokia diye bir şirket hatırlıyor muyuz?

Apple veya Samsung her yıl neden yeni bir telefon modeli üretirler?

Hatırladığınız gibi Nokia da her yıl yeni modeller üreten bir cep telefonu şirketiydi ama şimdi sanki çok uzaklarda kaldı.  Çünkü Nokia şirketi, bir an geldi ki yaratıcı tahribi gerçekleştiremez oldu ve yerinde saymaya başladı. Apple ve Samsung şirketleri ise her yeni model ile önceki ürünlerini piyasadan siliyorlar ve tahrip ediyorlar. Tüketici için yaptıklarını ve bir pazarlama stratejisi izlediklerini zannedebiliriz. Sadece tüketici için yapmadıklarını ürün modelleri arasında çoğu zaman büyük değişiklikler olmamasından görebiliyoruz.

Neden yapıyorlar sorusuna daha doğru bir cevap verecek olursak; kendi şirketlerini geliştirmek için bunu yapıyorlar ve yerinde saymak istemiyorlar. Eğer kendileri tahrip etmese bir başka şirket onları piyasadan silecek.

Sadece tüketiciye yönelik elektronik ürünlerde değil, aynı zamanda gazeteler ve kitaplar da, sanal alem ve internetten etkilendiler.  Basılı gazetelerin tirajı düşerken; elektronik gazeteler ise, en çok okunan gazeteler oldular ve aynı zamanda e-kitaplar, okuyucu ile buluşmanın farklı bir yolu olarak karşımıza çıktılar.

Şimdi ise sanal ders, online öğretim ve uzaktan öğretim ile üniversitelerin bir değişim içinde olduğunu görüyoruz.  Sosyal bilimler ile sınırlı olmayıp mühendislik alanlarında, fen bilimlerinde ve sağlık bilimlerinde dahi bu değişimi görebiliyoruz. Uzaktan öğretim, lisansüstü ile sınırlı olmayıp lisans programlarında da uygulanmaktadır.

Üniversite eğitiminde en iyilerin çoğunlukla  Amerikan üniversiteleri olduğunu ve bu üniversitelerdeki uzaktan eğitim çabalarını yakından izlemek mümkün. Örneğin Harvard üniversitesi, Pennsylvania State Üniversitesi, University of California-LA, Columbia Üniversitesi ve diğer birçok üniversitenin uzaktan öğretim konusundaki çabaları sayılabilir.

Türkiye'deki üniversitelerin uzaktan öğretim konusundaki çabaları ise, hem dünyadaki gelişmelerle eş zamanlı gerçekleşiyor hem de Türkiye'de yükseköğretime olan yüksek talebin karşılanmasında olumlu katkılar sağlıyor.

Türkiye'nin kendine özel şartları ile oluşturmuş olduğu üniversite sistemi,  yükseköğretim hizmetinin sunumunda çeşitliliğin artmasına neden oluyor. Gündüz öğretimi (I.Öğretim), Gece öğretimi (II.öğretim), uzaktan öğretim, açıköğretim gibi farklı sunumlar ile üniversiteler farklılaşmaya başladı. Ortaya çıkan yükseköğretim hizmeti sunumundaki farklılıklar, üniversitelerin kendi vizyonlarını belirlerken etkili faktörlerden biri olacaktır.

Türkiye'deki tüm üniversitelerde sunum çeşitliliğini göremeyeceğiz belki. Bazı üniversitelerde sadece I.öğretim şeklinde devam ederken, bir çok üniversitede hem I.öğretim hem de II.öğretim devam edecek.  Yazının başında belirttiğimiz yaratıcı tahrip olmasa bile zamanın ruhuna hitap eden bir anlayış ile geleceği yakalayan üniversiteler ise uzaktan öğretim ile ayrı bir yerde kendini konumlandıracak.  Uzaktan öğretimi görmezden gelen üniversiteler ise, e-kitap ve e-gazete de olduğu gibi, değişimi geriden seyredecekler ve bir dahaki değişime kadar fırsat bulamayacaklar.

Uzaktan öğretim ile öğretim çıktıları elle tutulur, gözle görülür, takip edilir, denetlenebilir, sorgulanabilir, karşılaştırılabilir, ölçülebilir ve nihayetinde üniversitenin öğretim kalitesini belirler bir mahiyet almaktadır.

Mart 2015  PESA Görüş

4 kez görüntülendi.
09 Mart 2015 - 17:06