SAÜ’den Çevreci Bir Proje Daha

15 Mart 2012

Doğaya saygı anlayışıyla, çevreci araştırmalarını sürdüren Sakarya Üniversitesi, çevreye karşı duyarlılığını bir kez daha sergiliyor.

Sakarya Üniversitesi Teknoloji Fakültesi, ülkemizde kullanım alanı bulunmayan ve insan sağlığını tehdit eden Demir-Çelik fabrikalarının atıkları olan çelikhane cürufu, inşaat sektöründe etkin ve ekonomik bir şekilde yeniden kullanımı projesine start verdi. Projeyle birlikte çevre dostu yeni yöntemler geliştirilerek ülkemizin en çok ihtiyaç duyduğu enerji sektöründe tasarruf sağlanabilecek.

Sakarya Üniversitesi (SAÜ) Teknoloji Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü ile İngiltere Wolverhampton Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü tarafından ortaklaşa yürütülen, “İnşaat Sektöründe İhtiyaç Duyulan Enerjinin Atık Malzemelerle Düşürülmesi” projesiyle,  Çelikhane cürufu ve uçucu kül atıklarının yolların alt temel yapısında kullanımı araştırılacak.

Çevre felaketine yol açıyor

Çelikhane cürufunun ülkemizde kullanım alanı olmadığını belirten SAÜ Teknoloji Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Seyhan Fırat, “Çelikhane cürufu, demir-çelik fabrikalarındaki atık malzemedir. Bu atık malzemenin, Ereğli’de denize döküldüğü söyleniyor. Bu atık malzemeler bazen de, rastgele havuzlara atılabiliyor. Bu çevre felaketi yüzünden hem denizler kirletiliyor, hem de canlıları ölüyor. Doğaya bırakıldığında da çevre kirliliğine yol açılıyor. Kullanım alanı olmayan bu atık maddeler ile hem çevresel hem de ekonomik olarak fayda sağlamayı düşünüyoruz.” şeklinde konuştu.

1 ton çelik üretiminden yaklaşık 400 kg çelikhane cürufunun ortaya çıktığını belirten Prof. Dr. Fırat, “Bu projeyle, insanların sağlığını tehdit eden bu unsuru, çevreci yollara başvurarak, ortadan kaldıracağız” dedi.

Dağlarımız yok olmayacak

Yol yapımında kullanılmak üzere taban malzemesi olarak kırma taş kullanıldığını belirten Prof. Dr. Fırat, “Kırma taş malzemesi sermek için bir dağı yok etmeniz gerekiyor. Biz ise bu kırma taş yerine, bu atık malzemeleri kullandığımız zaman o dağları yok etmemiş olacağız. Böylece doğaya da zarar vermemiş olacağız” diye konuştu.

Yollarda Çöküntü Dönemi Bitecek

Türkiye’de, yılda 15 milyon ton uçucu kül üretildiği bilgisini veren Prof. Fırat, “Bu maddenin belli alanlarda kullanılıyor fakat çok yetersiz düzeyde. Bu maddenin kullanımı, ülkemizde yüzde 10 düzeyinde geri kalan kısmı ise, çelikhane cürufunda olduğu gibi doğaya bırakılıyor. Biz bu projemizle, bu maddeleri yolların taban alt yapısında kullanacağız. Bu malzemeyle daha sağlam bir yol alt temel malzemesi elde etmiş olacağız. Daha sağlam bir yol yapısı elde edeceğiz. Dolayısıyla yollarda meydana gelen çökmelerin önüne geçeceğiz. Bu yolla da bakım onarım maliyetleri düşecek” açıklamasında bulundu.

15/03/2012 – YC

16 kez görüntülendi.
15 Mart 2012 - 9:18