Çözüm Hafif Raylı Sistem

Çözüm Hafif Raylı Sistem
18.10.2011
2.143
A+
A-

 

 

Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. İsmail Hakkı Demir, 10-15 yıllık bir yansıtmayla şehrin geleceğinin hafif raylı sistemde olduğunu söyledi.

Demir, “Adapazarı merkezi dağlık bir yer değil dümdüz bir ova. Merkeze hızlı tramvay çok rahatlıkla inşa edilir. Bu proje, geleceğin trafiğini şimdiden kurtarır” dedi

Yeni trafik düzenine tepkileri de değerlendiren Demir, “Bunda birinci etken insanların yıllardır alıştığı güzergah yerine farklı bir düzenleme olması. İnsanlar yeni trafiği gördü anladı fakat alışamadı” diye konuştu.

Yrd. Doç. Dr. İsmail Hakkı Demir’in Yeni Sakarya gazetesine vermiş olduğu röportajı şöyle:

Kasaba değil büyükşehiriz

Doç. Dr. İsmail Hakkı Demir, Gar Meydanı ile Kent Meydanı’nın birleştirilmek üzere olduğunu belirterek, “Aradaki yol ve parseller kaldırıldığı zaman bölgedeki sorun çözülecek” dedi. sakarya’nın büyükşehir olduğunu hatırlatan Demir, Burası bir kasaba değil büyükşehir artık, Yirmi otuz otobüs alıp bunun reklamını yapmak büyükşehire yakışmaz. Hafif raylı sistem uzun vadede en ekonomik yöntemdir” dedi.

KENTSEL TASARIM YARIŞMASI YAPILABİLİRDİ

1 – Yeni trafik düzenlemesinden vatandaşların çoğu memnun değil. Sizce yeni düzenleme amacına ulaştı mı? Trafikte rahatlama var mı?

Yrd. Doç. Dr. İsmail Hakkı Demir

Benim de görüştüğüm insanların çoğu trafiğin yeni akışından memnun değil. Bunda birinci etken insanların yıllardır alıştığı güzergah yerine farklı bir düzenleme olması. İnsanlar yeni trafiği gördü anladı fakat alışamadı. İnsanlar şartlandıkları yollardan gitmek istiyorlar ve hala eski trafiğe göre hareket eden araçlar var. Sanırım bu düzenlemenin özünde Atatürk Bulvarı’nın trafiğini kısmen hafifletmek bulvara akışı kolaylaştırmak vardı. Dikkat ederseniz birkaç düzenleme birden yapılıyor. Bir tanesi Orhan Cami’nin önündeki düzenleme diğeri de bulvar ve bulvara çıkan ara yollardaki düzenleme. Yapılan düzenlemelere dikkatle baktığımızda bunların bir projenin ilk adımları olduğunu görüyoruz. Gar Meydanı ile Kent Meydanı birleştirilmek üzere. Aradaki yol ve parseller kaldırıldığı zaman bölgedeki sorun çözülecek. Bu iki meydanın arasında kalan yolun yoğunluğu bir şekilde elimine edilmeli.Şu anda projenin detaylarını bilmiyoruz. Zira ilk başta tartışmaya açılan proje detayları artık bizlerle paylaşılmıyor. Yetkililerin planları hazırladık ihaleye çıkyoruz demeleri de bir yöntemdir ama daha randımanlı sonuçlar almak da mümkün. Bunun yollarından birisi şu Orhan Cami, Kent Meydanı, Gar Meydanı, Bulvar ve bulvara açılan dik yollar, Ankara Caddesi, Çark Caddesi ve Orhan Cami’nin arka bölümü Kuyudibi’ne kadar tüm bölgeyi kapsayan Kentsel Tasarım Yarışması açılabilirdi. Bunun elbette bir maliyeti vardır ama inanın daha sonraki yapbozlardan daha az maliyetli olurdu. Zaten bir tane kent merkezimiz var. O merkezi öyle bir yapalım ki istatistiki bilgi toplayalım, ulusal biryarışma açalım, iyi bir jüri oluşturalım. Hem böylece Adapazarı’nın adı duyulsun ödülü de yüksek tutarsanız, firmalar ve bürolar buraya itibar eder. 5-6 ay bu insanlar projeleri üretsin daha sonra bunların içinden en iyisine gerekirse satın almalar yaparak projelerden parça parça faydalanalım.

ULAŞIM MASTER PLANININ BAŞLAMASI GEREK

Elbette bu da tek başına yeterli değil. Buna eşzamanlı olarak da Ulaşım Master Planı’nın da başlatılması lazım. Adapazarı merkezi dağlık bir yer değil dümdüz bir ova. Merkeze hafif raylı sistem (hızlı tramvay) çok rahatlıkla inşa edilir. Bulvar bu iş için oldukça elverişli. Perakende alışverişin en çok yapıldığı Çark Caddesi ve Atatürk Bulvarı da içine alacak Karaman, Korucuk, Serdivan, Erenler, Hanlı’yı da kapsayan gibi örülecek hızlı tramvay geleceğin trafiğini şimdiden kurtarır. Şu anda merkez nüfus büyükşehirlere göre nispeten daha az nüfuslu olsa bile şimdiden hemzemin geçitlerde ve Yenicami’de kilitlenme yaşanıyor. Bu noktada fütürist bir yaklaşımla 10-15 yıllık bir yansıtmayla şehrin geleceği toplu taşımacılığın en önemli araçlarından hafif raylı sistemde. Burası bir kasaba değil büyükşehir artık,Yirmi otuz otobüs alıp bunun reklamını yapmak büyükşehire yakışmaz. İlk yatırım maliyeti yüksek gibi gözükse de hafif raylı sistem uzun vadede en ekonomik yöntemdir. Hemzemin geçitlerle kara yolu arasında kot farkı var. Hemzemin geçitin oraya daldırma yöntemiyle yapılacak bir altgeçit oradaki araç akışını hem hızlandırır hem de sıkışıklığı fazlasıyla rahatlatır.

İLETİŞİM EKSİKLİĞİ VAR

2 – Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Müdürlüğü’nden bu düzenlemeler için sizden kurmay destek ve tavsiye istiyen oldu mu? Olmadıysa isteseler yardımcı olur muydunuz?

Üniversiteyle işbirliği fikir alışverişi noktasında biraz öğretim üyelerimizden kaynaklı biraz da belediyemizden kaynaklı bir iletişimsizlik var. Üniversite kendini yeteri kadar tanıtıyor olsa da öğretim üyelerimizin de belediyenin de birbirlerinden yararlanabileceklerinden pek haberi yok. Bu bir adımda bir toplantıyla halledilebilecek bir mevzu bence. İki taraf da anlayışını değiştirirse bu kopukluk giderilebilir. Üniversitenin birçok alanda etkisi var mimarlık bölümümüz yok belki bu yüzünden pek itibar edilmiyor olabilir. Gerçi İnşaat Mühendisliği bölümümüzde birkaç ulaştırmacımız ve 2 mimarımız var. Ama bu ilişkinin kurulmamış olması iki taraflı bir durum. Aynı şekilde Mimarlar Odası, Mühendisler Odası faaliyetlerini gösteriyor. Belediye de biraz daha aktfi olabilir bu konuda.

HEMZEMİN GEÇİTLERİN YERİNE ALTGEÇİT

3 – Diğer büyükşehirlerde merkezdeki tarfik sıkışıklığını gidermek için altgeçit ve üstgeçitlerin çokça kullanıldığını biliyoruz. Sizce Adapazarı merkezi bu tarz uygulamalara elverişli mi?

Adapazarı’nda şöyle bir tabir var. Kazmayı vursan 50 santim sonra su çıkar diye. Merkezde hidro statik basınç yüksek ama gelişen teknolojik yöntemlerle bu sorun bertaraf edilebiliyor. Bence burada asıl sorun şehrin ana arterlerin buluştuğu kavşaklarda altgeçit ve üstgeçit yapacak alanın olmaması. Bulvar için battı çıktı altgeçit yapılsa bile bu sıkışıklığı bir sonraki kavşağa ötelemekten başka işe yaramaz. Sadece bulvarın trafiğini çözmüş olursunuz. Bunu bir bütün olarak değerlendirmek lazım. Nerelerde trafik sıkışıyor trafiğin enerjisi nereye kadar sürüyor bunlar tespit edilmeli. Adapazarı trafiğinin 10 sene içinde aşırı yoğun bir hal alacağı açıkça gözüküyor. Trafiğe çıkan araç sayısı her geçen gün artıyor. İnsanların özellikle sabah işe gidiş ve akşam işten çıkış saatlerinde toplu taşımacılığa şimdiden alıştırılması lazım

MERKEZE GİRİŞ PARAYLA

4 – Yurtdışında metropollerde bu sorunlar nasıl aşılıyor?

Yurtdışında değişik uygulamalar söz konusu mesela Hollanda’da bazı sokaklar araçların yavaş gitmeleri kaydıyla trafiğe açılıyor. Londra’da şehir merkezine belli saatler arasında girmek isteyen araçlardan ücret alınıyor. Adamlar bir nevi sıcak saatlerde şehir merkezine acil işi olan girsin diyor. Merkeze gireceğim diyenler bunun için bir bedel ödüyor. Merkeze girmeyen de dönüp evine gitmiyor elbette merkezin dışında çık sayıda katlı otoparklar mevcut aracını buraya park ediyor. Paris’te ise şehir merkezini çevreleyen ‘periferik’ dedikleri bir çevre otoyolu mevcut. Böylece insanlar Paris’in içine girmeden merkez trafiğini çekmeden gidecekleri yerlere gidiyor. Bayağıdır Ankara’da da bu sistem uygulanıyor ve eskisi gibi insanlar şehir merkezine girmeden rahat rahat yolculuk ediyor.

KARŞILIK BEKLEMEDEN FİKİR ALIŞVERİŞİ YAPILMALI

5 – Son olarak bu konuyla ilgili eklemek istediğiniz düşünceleriniz neler?

Diyelim ki siz bir ev yaptıracaksınız yeriniz de müsait. Ne yaparsınız iyi bir mimar ararsınız. Değişik mimarların değişik projelerini incelersiniz. Hangi mimarı beğendiyseniz ona yaptırırsınız evinizi. Ama diyelim ki siz bir meydan yaptırcaksınız Kent Meydanı yapacakasınız. Ev sizin olduğu için istediğinizi seçersiniz ama orada bile bir istatistik yapıp araştırma yaparsınız. Kent Meydanı için onlarca mimarın görüşünü alırsanız o meydan şehrin kimliği olur. Eğer vatadaşlar bir meydandan aynı tempoda hiç durmadan o meydanının tadını çıkarmadan geçiyorlarsa o meydanın o kenitn kimliğyle ilişkisi yok demektir. Meydanlar şehrin arterlerin akarsularının aktığı ve buluştuğu bir havuz gibidir.Avrupa’da da eski Türkler’de Orta Asya’da meydanlar çok önemlidir. Osmanlı’da da o kadar çok meydan vardır ki tüm semtlerde büyük meydanların yanısıra meydancıklar da oluşmuştur. Mesela Kentpark insanların ihtiyacına cevap verdiği için çok tuttu. İnsanların sahiplendiği güzel parklar gibi meydanlar inşa etmeliyiz.

Son olarak biz öğretim üyeleri herhangi bir karşılık beklemeden belediyelerimizle çalışmaya fikir alışverişine açığız. İki sene önce düzenlediğimiz deprem konferansımıza destek vermişlerdi. Biribirimizden tamamen kopuk değiliz işbirliği var ama daha organize bir şekilde şehrin sorunlarını tartışıp çözüme katkı sağlayabiliriz. Böylece Adapazarı’nın 10-15 yıl sonrasını şimdiden planlamış oluruz.

 

Haberi Yeni Sakarya gazetesinin web sayfasından okumak için tıklayın:

http://yenisakarya.com/%C3%A7%C3%B6z%C3%BCm-haff-rayli-sstem-haberi-2224.html

 

 

 

 

 
2.143 kez görüntülendi.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.