3+1 Eğitim Modeli Porto’da Anlatıldı

20 Eylül 2017

Sakarya Üniversitesi ile iş dünyasının birlikte hayata geçirdiği 3+1 Eğitim Modeli, Portekiz’in Porto şehrinde düzenlenen ve farklı ülkelerden çok sayıda akademisyenin katıldığı ICLEL2017 Konferansında “gerçekçi ve uygulanabilir bir eğitim modeli” olarak anlatıldı.

SAÜ Teknoloji Fakültesi Dekanı ve Meslek Yüksekokulları Koordinatörü Prof.Dr. Mehmet Sarıbıyık tarafından katılımcılara sunulan 3+1 Eğitim Modeli, Türkiye’nin sanayi şehirleri arasında yer alan Sakarya’da, önemli sanayi kuruluşlarının ve organize sanayi sayılarının artışıyla birlikte istihdam sorununa çözüm üretmek için Sakarya Üniversitesi’nin girişimi, iş dünyasının ve resmi kurumların desteğiyle öğrencilerin bir dönem işletmelerde eğitim gördüğü bir model olarak hayata geçirilmişti. Mesleki eğitimdeki kazanımlarıyla iş dünyası ve eğitim camiası tarafından beğeniyle karşılanan ve desteklenen, aynı zamanda Sakarya Üniversitesi’nin bir markası haline gelen 3+1 Eğitim Modeli, dinleyicilerden büyük beğeni aldı.

Sarıbıyık, yaptığı konuşmasında üniversitelerin temel görevlerinin eğitim-öğretim, akademik araştırmalar ve topluma hizmet olduğunu belirterek, öğrencilerin gerekli bilgi ve beceriler ile mezun edilmesi gerektiğini söyledi. Prof. Dr. Sarıbıyık, aksi bir durumda bir tarafta iş arayanlarla, diğer tarafta da nitelikli eleman arayanlarla sıklıkla karşılaşılacağını ifade ederek, “Her şey insanla başlıyor ve nitelikli insanın elinde şekilleniyor. Öğrencilerimizi cesaretlendirmemiz ve motive etmemiz gerekiyor” dedi.

Öğrenmenin en etkili yönteminin uygulamalı eğitim olduğunu dile getiren Sarıbıyık,  Konfüçyüs’ün ‘duyarsam unuturum, görürsem hatırlarım, yaparsam öğrenirim’ sözünü hatırlattı. Öğrenme piramidinde en üst sırada yaparak öğrenmenin yer aldığını söyleyen Sarıbıyık, bundan dolayı öğrencilerin uygulamalı eğitimle yetiştirildiğini belirtti. Richard Branson’un ‘kuralları takip ederek nasıl yüründüğünü öğrenemezsin, yaparak ve yere düşerek öğrenirsin’ sözüne atıf yapan Sarıbıyık, imkânların kısıtlı olduğu durumları dikkate alarak öğrencileri iş dünyası ile birlikte yetiştirmek için 3+1 eğitim modelini ortaya koyduklarını ifade etti.

Proje, sanayi kuruluşlarına güç verdi

2012 yılından itibaren üniversiteye bağlı meslek yüksekokullarında uygulanmakta olan bir dönem iş yerinde eğitim projesinin, üniversite, sanayi ve iş dünyasında olumlu sonuçlar doğurduğunu kaydeden Sarıbıyık, yapılan uygulamanın hem eğitime hem de sosyoekonomik yapıya büyük katkı sağladığını vurguladı.

Teknoloji Fakültesi Dekanı ve Meslek Yüksekokulları Koordinatörü Sarıbıyık, istihdam sorununa çözüm üreten projenin sanayi kuruluşlarına güç verdiğini kaydederek, “İş dünyasının en önemli taleplerinden birisi de nitelikli eleman ve uygulama becerisine sahip insanlardır. Öğrencilerin mezun olduklarında iş bulamama nedeni iş tecrübesi eksikliğidir. Bu uygulama ile bu sorunlara kalıcı çözümler getirildi” diye konuştu.

Memnuniyet oranı yüzde doksanlarda

Sakarya Üniversitesi’nin iş yeri uygulamasına geçen ilk üniversite olduğunu hatırlatan Sarıbıyık, projenin ülkemizde yaygınlaşmaya başladığını, temel amacın daha nitelikli elemanlar yetiştirmek, daha kaliteli üretim sağlamak, daha yüksek bir eğitim seviyesini yakalamak olduğunu anlattı. Yapılan anketlerde öğrenci, öğretim elemanları ve işveren memnuniyetinin gözlendiğini vurgulayan Sarıbıyık, bu tablonun da anılan projenin hedefine ulaştığının bir göstergesi olduğunu ifade ederek, emeği geçen tüm paydaşlara teşekkür etti.

3+1 Eğitim Modeli nedir?

3+1 Eğitim Modeli’nin amacı, işletmelerin vazgeçilmezi olan ‘uygulama becerisine sahip nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi’ olarak tanımlanıyor. Bu amaç doğrultusunda geleceğin teminatı olan gençleri, bilgi, beceri, olumlu davranış ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak, sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikli elemanlar olarak iş dünyası ile işbirliği içeresinde birlikte yetiştirmek hedefleniyor.

Mesleki teknik eğitimde kalitenin arttırılması ve sanayi ile işbirliğinin geliştirilmesi amacı ile eğitim müfredatında, iş dünyası, öğretim elemanları ve öğrenme ortamları gibi unsurlar ön plana alındı ve “3+1 Eğitim Modeli” tanımlamasıyla yeni bir yapıya gidildi. Bu yapı ile Sakarya Üniversitesi meslek yüksekokullarının teknik ve sosyal tüm programlarında eğitim – öğretim müfredatı, ‘3 dönemi okulda teorik ve uygulamalı dersler, 1 dönemi de işletmelerde uygulama’ olarak düzenlendi.

Bu kapsamda ve yapılan işbirlikleri sayesinde öğrenciler son yıllarının 1 döneminde, 16 hafta boyunca ve tam zamanlı olarak, işbirliği yapılan bu kurum ve kuruluşlarda görev alıyor. Bu sayede işletmelerin ihtiyacı olan ve iş tecrübesine sahip nitelikli bireyler olarak öğrenimlerini tamamlıyorlar.

Bu süreç, öğrencilerin yaz stajları ile birleştirilmesine imkân sağlıyor ve böylece bir öğrencinin yaklaşık 5 – 6 ay boyunca ilgili işletmede çalışması sağlanıyor. Bu da işletme açısından bir öğrenciyi tanıma ve iş yerine uyum sağlama sürecini doğrudan karşılıyor, beğendiği öğrencinin ilgili işletmede işe başlama sürecine katkı sağlıyor.

20-09-2017 / ST

 

291 kez görüntülendi.
20 Eylül 2017 - 10:52